Thursday, July 18, 2013

pantang larang orang tua-tua


hai and assalamualaikum u olss. pernah dengar tak pantang larang orang tua-tua? yang ada certain lawak, pelik and ada jugak yang langsung tak masuk dek akal? pernah tak pernah tak? nie dia contoh2 pantang larang orang tua-tua.

# Jangan makan berubah tempat, nanti kawen ramai
--> mama aq selalu cakap macam nie. sebab aq nie makan rajin berubah. contohnya macam aku tengah makan atas meja, then aku berubah makan kat depan tv plak (kalau cita dalam tv cita syok). tapi 'the question mark'nya, betoi kah??? (wah dapat laki banyak la aku nanti *haloba)

# jangan menyanyi kat dapur, nanti dapat laki tua
--> yes, mama again selalu kecek lagu nie kat aku. sebab aku nie mang suka sangat menyanyi x kira di mana jua aku berada. dah aku nie jenis yang suka nyanyi. tapi kalau betoi kan t dapat laki tua, aku sanggup xmo nyanyi dah kat dapur. x sanggup doe. mintak simpang malaikat 44

# jangan main time senja, nanti kena sorok dengan hantu
--> yang nie mang aku terima 300 percent. mang masuk akal. yala selalu time maghrib nie hantu suka berjalan-jalan. jiran aku sendiri da pernah kena da. err nanti2 la aku cita yerk..

# jangan angkat kaki time meniarap, nanti mak mati
--> (tersipu-sipu) ^-^v .tok dah pernah jugak la tegur aku, sebab mang aku suka wat aksi sebegini. ntah mybe da habit kod kan. ekceli pantang larang nie agak melampau kan. sampai babitkan mak kita. then kata nak bagi mak kita mati plak. huhuhuhu cedey taw T_T

# jangan duduk atas bantai, nanti bisul 
--> yang nie aku agree sangat sangat sangat. yala bantai kan kita nak letak kepala, nie yang hang p duduk tu pasai pa? buatnya kalau terkentut gimana dong?

# jangan bersiul/tiup seruling dalam rumah, nanti ular masuk
--> err erm *speechless

# jangan tuling jari kat pelangi, nanti jari kudung
--> time aku kecik2 dulu, aku pernah la tertuling jari kat pelangi. then membe(teman sepermainan) aku bagitaw nanti jari hilang, terus aku menangis. sebab takut jari hilang. so sampai sekarang nie aku seriau nak tuling jari kat pelangi. hahaha

# jangan makan leher ayam, nanti time bersanding kepala senget
--> mama aku dulu salu pesan kat aku ngan adik2. so sampai sekarang kami mang x makan leher ayam. terpengaruh la katakan..

# jangan duduk di tangga, nanti tak ada orang masuk meminang
--> dulu suka sangat main kawen2 kat tangga. so that's mean nanti xdak sapa la yang nak masuk minang aku???!!!!!!!!!!!!

# jangan tangkap gambar tiga orang, nanti salah seorang akan mati
--> wait!!!! aku dengan adik2 salu sangat tangkap gambar bertiga. walaupon aku nie 4 orang adik beradik, adik aku yang last tu bukan suka sangat fotogenik nie.

 huwaaa adakah pantang larang nie betoi2 kejadian ataupun cobaan??!!!

so to u olss, ekceli segala pantang larang nie berunsur nasihat. ya la orang dulu2 nie mang sangat mementingkan adat resam. mang ketat la undang-undang orang dulu2. tp aku still x puaih hati tang yang tangkap gambar 3 orang tu? betoiKAH??!!!!